maandag 25 oktober 2010

Waar komt de roomboter vandaan?

Iedereen heeft voor les 3 iets met vet 'gedaan'. Er zijn 5 uien gebakken in olie en boter, 5 dressings gemaakt en 6 caken gebakken. Daarnaast heeft iedereen de olie of het vet meegenomen om te proeven met brood. Wat een verschillen ... en wat leuk om ze zo naast elkaar te proeven.

De cakes zijn wat mij betreft het meest spectaculair ... of je de verschillen kunt proeven? Dacht het wel! 'Mijn' gewone roombotercake smaakt aanmerkelijk minder dan de biologische grasboter! Er zit een raar bijsmaakje aan mijn roomboter ... De cake met het kokosvet smaakt naar kokos ... en dat is best lekker in de cake vind ik. De margarine en halvarine cakes zijn niet echt lekker ... de maiskiemoliecake daarentegen is weer heel anders, maar wel lekker.

Roomboter
De roomboter bevat 82% melkvet. Melkvet is het vette bestanddeel in melk. Roomboter moet minimaal voor 80% uit melkvet bestaan. Vooral vet dus ... een beetje eiwit (1g) en koolhydraten (1g). Verder biedt het pakje weinig aanknopingspunten over de productie. Algemene informatie over het productieproces van boter heb ik wel gevonden. 
Roomboter wordt veel gebruikt om op het brood te smeren, om in te bakken en om te verwerken in cakes en gebak. Het kan goed verhit worden en geeft een lekkere volle smaak aan gerechten. Qua calorieën niet zo gunstig ... maar die tellen we gelukkig niet!

Product
Het product dat ik ga onderzoeken is dus de 'gewone' roomboter van Melkan - zilver pakje. De vraag is echter hoe gewoon het is. Melkan is het huismerk van veel supermarkten als het om zuivel gaat en wordt ingekocht door een inkoopvereniging 'Superunie' waar bijvoorbeeld de Spar, Plus Coop e.d. lid van zijn. Ergens op internet lees ik dat Melkan één van de submerken van Campina / Friesland foods is, maar omdat dit bedrijf het merk verder niet actief vermarkt is er weinig over te vinden.

Op het pak staat alleen een adres: Postbus 80 Beesd. Dit adres is van Superunie.

Best een gek idee eigenlijk ... je kunt absoluut niet achterhalen waar het product vandaan komt. Ik heb een mailtje gestuurd aan de consumentenservice van Superunie. Ik ontving de volgende reactie:
Uw vraag inzake Melkan roomboter zilver, ons kenmerk 20104358  
Deze week ontvingen wij uw vraag inzake Melkan roomboter. Hartelijk dank voor uw reactie.
Graag vernemen wij van u waarom u informatie wilt ontvangen omtrent de leverancier van dit product. Wij mogen namelijk geen verdere informatie verstrekken over onze leveranciers.
Na een korte toelichting dat ik deze informatie 'moet' onderzoeken in het kader van mijn opleiding ontvang ik de reactie:
Zoals eerder is aangegeven kunnen wij u geen verdere informatie geven omtrent de producent van dit product. Indien u een specifieke vraag (of vragen) heeft over dit product, horen wij dit graag. Indien mogelijk zullen wij uw vraag (vragen) zo goed mogelijk beantwoorden.
Natuurlijk heb ik een specifieke vraag: Ik ben benieuwd waar de melk vandaan komt die gebruikt wordt voor de boter. Is deze afkomstig uit Nederland? Het antwoord ...
Wij kunnen u mededelen dat de melk die gebruikt is voor dit product, afkomstig is uit Noord-Europa. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ja hoor, dat hebben ze zeker! Noord Europa? Beetje vaag vind ik het wel ... het lijkt me niet uit Scandinavië te komen ... uit Letland of IJsland dan misschien? Wat je van ver haalt is lekker gaat in ieder geval wat mij betreft hier niet op!

Gebruiksredenen
Wat mij betreft deze roomboter dus niet gebruiken! Waarom zou je toch zo geheimzinnig moeten doen over je product? Tevens pleit het rare bijsmaakje ook niet voor het product. Doe mij maar 'gewoon' boter uit Nederland ... liefst met de foto van de boer op het pakje, maar vooral met het demeter keurmerk!

2 opmerkingen:

  1. Ik heb goudmerk boter van Melkan( koetje voorop). is rare roomboter, zou bijna denken dat er magarine doorzit. nooit meer kopen. ook een vergeefse zoektocht naar fabrikant om klacht in te dienen.
    gekocht bij Deen Purmerend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Melkan 'verse' (?) Halfvolle melk. Productiecode 65R 05:08 met vermelde houdbaarheidsdatum 09-08 reeds op 06-08 iets zurig. Op 07-08 ontmenging, blubberige witte massa en een waterige oplossing, wat meer leek op wei. Gekocht bij Deen supermarkt te Heerhugowaard. Melkan en Campina acht ik niet meer vertrouwd. N.B. zelfs meer vertrouwen in zuivel van met name LIDL, specifiek houdbaarheid.

    BeantwoordenVerwijderen