zondag 17 oktober 2010

Portfolio les 2

Ook vandaag weer veel informatie gekregen! Sommige dingen kan ik makkelijk onthouden ... andere gaan (soms) ongewild volledig langs me heen.
Ik merk dat ik behoefte heb om de informatie te structureren zodat ik het kan plaatsen en snel kan terugvinden. De weblog helpt hier goed bij! Tevens realiseer ik me dat ik ook geduldig moet zijn (....) je kunt nu eenmaal ook niet alles onthouden.

Vandaag valt me op dat de ´rationeel / wetenschappelijke kant´ van de opleiding me niet zo aanspreekt ... koken heeft voor mij meer met gevoel en aandacht te maken.Wel realiseer ik me dat als ik ´straks´ iemand iets wil uitleggen over (natuur) voeding dat het wel handig is dat ik wat feiten onthoud.

De 'feiten' die we vandaag hebben gehad:
  • Vetzuren: dit is niet echt eenvoudig ... de chemische structuur heb ik vast ooit wel eens bij scheikunde gehad, maar de koolstof en waterstof atomen en verbindingen doen me nu toch duizelen ... ik ga het op mijn gemak nog eens keer bekijken
  • Driegeledigheid van voeding: het klinkt een beetje vaag misschien, maar het is reuze boeiend. Een van de aspecten die ik zeker bijzonder slecht beheers is het goed samenstellen van een gerecht of menu. De driegeledigheid is een manier om dit te bekijken. Leuk om te horen is dat je dit wel vaak 'vanzelf' goed doet als je zorgt voor een 'kleurrijke' maaltijd
Het proeven van de eiwitrecepten is leuk ... helaas ben ik wel een beetje misselijk. Zou het liggen aan een bepaald ingrediƫnt of aan de hoeveelheid verschillende ingrediƫnten? Iedereen kookt zo verschillend!

De boeken en websites leveren een mooi overzicht op. Hier ben ik erg blij mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten