dinsdag 2 november 2010

Portfolio les 3

Vandaag was een lichte dag ... komt dit omdat ik ´gewoon´ fit ben na een weekje herfstvakantie of omdat ik me goed heb voorbereid? Ik heb de theorielessen van vorige keer goed uitgewerkt zodat ik de basiskennis over de eiwitten en vetten redelijk gestructureerd en voor een groot deel in mijn hoofd heb.


De voedselpiramide geeft structuur en houvast. A la Maslow wordt aangeduid wat we nodig hebben, wat de basisbehoeften zijn en wat er verder nodig is als deze behoefte vervuld is. Goed om te zien dat het bij voeding niet alleen om voedsel gaat, maar dat bijvoorbeeld beweging, zuurstof en zonlicht de basis vormt, gevolgd door vocht. Dan pas komt groenten en fruit.

Het zeven stappenplan overdondert EN inspireert. Hier zat ik natuurlijk min of meer op te wachten: hoe bereid ik een goede maaltijd? Het stappenplan is eenvoudig, de uitwerking is de uitdaging! Ik moet nu zelf nadenken hoe ik ingrediënten moet gaan combineren tot een maaltijd. Ik kies meestal de groenten als uitgangspunt en zoek daar recepten bij. Het wordt nu iets ingewikkelder! Naast de groenten dienen ook de granen, eiwitten en vetten zorgvuldig uitgekozen te worden. De groenten blijven echter het lastigst en het belangrijkst om te kiezen voor mij. Ze moeten naast vers, uit het seizoen zijn, voldoen aan de 3 geledigheid (dus meerdere groenten per dag!) en ze moeten gevarieerd bereid worden (en liefst ook deels rauw).
Ik ga zeker het een en ander proberen. Oefening baart tenslotte kunst.

Shocking
  • Belangrijke 'ontdekking' deze week is kaas... ik hoor en lees deze week 2 keer dat het erg slecht verteerbaar is en eigenlijk geen stoffen bevat waar het lichaam baat bij heeft... ik ga het eens een tijdje zonder proberen (natuurlijk ga ik mijn biologische geitenkaas nog wel lekker opeten!!)
  • Hoe bruiner het brood hoe gezonder? Tja, helaas, donkerbruin brood is 'gewoon' gekleurd met caramel. Volkoren granen (en andere granen) zijn helemaal niet zo donker ...
  • Het 'vetexperiment' is heel verhelderend! We proeven 20 verschillende oliën en vetten (met brood) ... wat een gigantische verschillen!! Qua smaak, maar ook tussen bijvoorbeeld de 3 soorten olijfolie. 
  • In de middag gaan we 6 cakes vergelijken: identieke recepten, maar met verschillende vetten. Mijn roombotercake (van reguliere roomboter) is niet echt lekker, zeker in vergelijking met de biologische grasboter. Er zit een gekke nasmaak aan. Nooit gedacht dat het verschil zo duidelijk is. Het pleit er voor om - bij twijfel -  dit soort proefexperimentjes thuis ook te gaan doen!
  

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten