woensdag 3 november 2010

Een dynamisch avontuur

Gewapend met notitieblok, pen en laarzen spring ik op de fiets. Vandaag ga ik op bezoek bij een biologisch dynamisch bedrijf. Nou ja… op bezoek? Ik voel me eigenlijk meer Sherlock Holmes: ik moet op zoek naar bewijzen dat dit bedrijf echt biologisch dynamisch werkt. Vandaar dat notitieblokje met de onderwerpen die ik zeker moet onderzoeken. Zou Sherlock dat ook hebben? En die pen om natuurlijk alles te noteren… ik ken de beperkingen van mijn geheugen. Die laarzen moest ik meenemen. Het zal daar wel een beetje modderig zijn met al die regen van de afgelopen tijd.


Na 16 km windje mee door de mooie Zeeuwse polder kom ik aan in Oostkapelle, waar ik al word opgewacht aan de ingang van het erf. Ik ben precies op tijd voor de koffie (met biologisch dynamische warme volle melk). Dat komt mooi uit. Ik maak kennis met een aantal mensen die op de boerderij werken.

Na een korte rondleiding heb ik vrij snel in de gaten dat mijn detective mentaliteit echt nergens voor nodig is. NATUURLIJK wordt hier biologisch dynamisch gewerkt. Waarom zou je het anders doen of willen?

De koeien zien er met hoorns prachtig uit. De koeien worden 2 keer per dag gemolken. De melk wordt bijna volledig gebruikt voor de kaasmakerij. Ze kunnen nu lekker rondlopen in de ruime halfopen stal, in de zomer zijn ze buiten. Ze zien er tevreden, maar vooral heel mooi uit. Het eten en de toevoer van stro gaat met voederinstalatie en stroverdeler. Techniek en telefoon zijn voor mij vandaag onbelangrijk, maar worden in het bedrijf natuurlijk wel gebruikt als dit van toegevoegde waarde is.

De stal is gisteren schoongemaakt en de (vooral vaste) mest ligt nu op het land, klaar om geprepareerd te worden. Het prepareren van de mest gaan we vervolgens samen doen. Er wordt duizendblad-, kamille-, brandnetel-, eikenschors- en paardebloempreparaat ingebracht in de mesthoop. Het vloeibare valeriaanprepararaat wordt eroverheen gespoten. Vervolgens wordt de mest afgedekt en kan het in de winter of het voorjaar gebruikt worden

Alles draait om het goed verzorgen, optimaliseren en ontwikkelen van de bodem. Dus natuurlijk geen bestrijdingsmiddelen, om het evenwicht in de bodem niet te verstoren wordt er niet geploegd en er wordt gewerkt met een 8 jarige vruchtwisseling. Er wordt niet meer gewerkt met de zaai-, plant-, en oogstkalender. De behoefte van de bodem en de weersomstandigheden zijn bepalend voor het zaaien, planten en oogsten.

De planten krijgen tijd om zich te ontwikkelen tot sterke planten. Het land wordt bewerkt met liefde en aandacht. De hagen en graspaden langs de akkers bieden plaats aan de dieren die de gewassen beschermen.

Er worden nieuwe rassen uitgeprobeerd (pastinaak) en er wordt nagedacht over nieuwe producttoepassingen (van cichorei). Tevens biedt de camping en de boerderijwinkel mogelijkheden om kennis te maken met het bedrijf.

De liefde voor het vak, de natuur en voeding hoor je in alles terug. De gesprekken tijdens de arbeid gaan over de tradities, het akkerbouwbedrijf, voeding en over Zeeland. Informatief, verdiepend en voorzien van de nodige humor.

De natuur en het Zeeuwse landschap maken indruk.
De stilte is heerlijk (alleen uit de bloemkolen komt muziek, maar dat is ook best apart)
Het riet fluistert met de wind
De dag wordt gekleurd door een wisselend licht
De dieren en mensen zijn vriendelijk, ontspannen en zacht (de hond vooral speels)
De aarde geeft leven aan de gewassen
De akkers zijn nat en modderig
De mest is warm
De gewassen zijn sterk en zitten vast in de Zeeuwse klei
De herten genieten ook van de gewassen op het land (maar dat is eigenlijk niet de bedoeling)

De indrukken zijn moeilijk te omschrijven
De dag is voedsel en inspiratie voor de ziel
Het geeft een gevoel van vrijheid
Het is onbekend maar vertrouwd
Het is Zeeland op z’n mooist

Ontspannen stap ik 9 uur later weer op de fiets. Wat een heerlijke dag. Het notitieblokje is niet open geweest. Sherlock Holmes? Wie was dat eigenlijk?

1 opmerking:

  1. leuk stukje ruth!
    je kunt goed schrijven, wat was je vak ook al weer?? :-)

    BeantwoordenVerwijderen