vrijdag 26 november 2010

Met kokend water op topsnelheid?!

Uitgerekend afgelopen 2 weken moeten we een heetwaterkuur gaan doen. Alleen kokend water drinken. Dus geen koffie, thee, cappuccino, koud water of koffie. Nu komt dat eigenlijk niet echt handig uit ...


Ik heb het namelijk heel erg druk op mijn werk en privé. Bovendien is er een evenement gepland waarbij ik zeker van plan ben om te gaan genieten van een heerlijk wijntje. Maar misschien is het wel een goed idee om na dit drankfestijn te starten ...
Ook is het voelen wat voeding doet, of in dit geval kokend water, toch al niet m'n sterkste punt.
Ik drink de laatste tijd vaker gekookt water, dus ik ben benieuwd of ik iets ga merken. Het water 10 minuten laten koken lukt, vooral op mijn werk, niet altijd.
De eerste dag ben ik vooral erg moe, maar ik verwacht dat dit komt omdat ik afgelopen 4 nachten maar 4 uur heb geslapen (en de rest gewerkt).
De tweede dag gaat alles redelijk zijn gangetje. Wel vraag ik me af wat het rare gevoel in mijn onderrug is. Soms voel ik beide kanten, soms alleen de rechterkant. Het doet geen pijn, maar ik vraag me af welk orgaan hier zit.
Ik blijf de rest van de week lekker water drinken.
Een merkwaardig fenomeen op dag 5 .... Ik kom moe thuis van mijn werk. Geïnspireerd door de lessen ga ik zelf falafel maken. Als dipsaus maak ik een sausje van yoghurt en knoflook.
Ik merk dat ik erg behoefte heb aan knoflook. Aan het einde van de avond is de keuken een slagveld, hangt er denk ik een knoflooklucht in het huis (dat vinden ze morgen vast heel leuk op mijn werk), maar ben ik superfit ... zou het iets met het water te maken hebben of met de knoflook? Het lijkt ook wel of ik meer smaak heb van mijn eten.
Ondanks alle drukte voel ik me deze week wel erg rustig en gefocusd. Niets of niemand maakt me gek ... zelfs (of door het drinken van?) heet water niet ...

Er was dus zeker geen sprake van een gecontroleerd experiment ... to be continued ...


De heetwaterkuur
De heetwaterkuur, afkomstig uit de ayurveda, dient als ontgifting van de lever. De lever heeft een belangrijke taak in ons lichaam: Hij verwijdert afval van de spijsvertering en giftige stoffen die niet in ons lichaam thuishoren. Ook stress levert emotioneel gif dat door de lever verwerkt moet worden. De lever doet zijn werk (dagelijks) hoofdzakelijk van 3.00 tot 15.00 uur. Meer informatie over de werking van de lever is terug te leven in het boek 'het energieherstelplan' (dat ook in de boekenlijst staat). Ook in een artikel in Happinez wordt de werking van de lever (en de heetwaterkuur) op informatieve en toegankelijk wijze beschreven.

Er zijn verschillende manieren om de heetwaterkuur uit te voeren. De opties die hieronder staan beschreven zijn van mild naar heftig.
  • 3 glazen gekookt water drinken per dag
  • Alle dranken vervangen door heet water en in kleine slokjes opdrinken
  • Water 20 minuten koken (je kookt het vuil eruit en de warmte erin)
  • Water 20 minuten koken en verse gember (verwarmend, voor betere doorbloeding) een een mespuntje geelwortel na het koken toevoegen

    De tijdperiode kun je ook variëren:
    • 5 dagen wel 2 dagen niet (3 keer herhalen)
    • 10 dagen wel, 3 dagen niet (3 keer herhalen)
    Neem altijd meer dan 1 pauze dag.
     

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten