zaterdag 26 februari 2011

Portfolio les 10

Voeding en preventie ... een interessant thema, maar ook lastig ... preventie waarvan?

In hoeverre zorgt mijn voedingspatroon ervoor dat ik 'ziekte' voorkom of gezondheid bevorder? En is dit op korte of lange termijn?

Een belangrijk aanknopingspunt hiervoor zijn de anti oxidanten. Deze zorgen ervoor dat de vrije radicalen kunnen worden geneutraliseerd.
Vrije radicalen komen vrij bij het leveren van energie (iets wat ons lichaam natuurlijk continu doet). De  antioxidant waarde van voedsel kan worden opgezocht en wordt uitgedrukt in de ORAC waarde. Vooral in kruiden, groenten en fruit zitten veel anti oxidanten. Ook in etherische oliĆ«n zitten anti oxidanten ... interessant ... het lijken voor mij vaak 'onbelangrijke' toevoegingen aan gerechten (bijvoorbeeld sinaasappelschil)

Ook de preventie van hart en vaatziekten wordt besproken. Ik merk wederom dat ik de te eenvoudige voorstelling van de relatie tussen voedsel en ziekte storend vind.
De handreiking dat diverse voedingsmiddelen een positieve bijdragen kunnen leveren vind ik prettig .. al is het kader me niet duidelijk. Veel weetjes en tips, maar weinig kader en onderbouwing. Misschien thuis een en ander nog eens opzoeken....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten