vrijdag 3 december 2010

Hoezo alternatief?

Mijn verstand heeft een moeilijke keuze te maken. We moeten ons 2 maanden verdiepen in een alternatief voedingssysteem. Erover lezen en het wat en waarom ontdekken, uitproberen, proeven en voelen. Mijn gevoel heeft al lang een keuze gemaakt: Ayurvedisch natuurlijk!


De keuze voor het alternatieve voedingssysteem is niet zo moeilijk … het uitleggen ervan echter wel. Ik denk dat de eerste kennismaking direct raak was: ik herken mezelf tijdens de les heel duidelijk in een van de dosha’s, oftewel de bouwstenen van waaruit de Ayurvedische leer is opgebouwd. Daarna heb ik nog een aantal testjes gedaan op internet … allen met dezelfde uitkomst ... overwegend Kapha. De elementen van Vata en Pitta zijn ook in mindere mate (evenveel) aanwezig. Van deze bouwstenen, ook wel constituties genoemd, overheersen er meestal 1 of 2. Meer (makkelijk leesbare informatie) informatie over de constituties (inclusief een constitutietest) is te vinden op www.natuurdietisten.nl.


Het mooie van Ayurveda, wat uit het Sanskriet vertaald ‘de wetenschap van het leven’ betekent, is dat voeding wordt gezien als onderdeel van het gehele leven en onlosmakelijk verbonden met gezondheid, welbevinden en spiritualiteit. Het eten zelf is niet alleen van belang, maar ook het koken en de afkomst van voeding. Dit ervaar ik zelf ook steeds meer: het eten smaakt veel beter als het met aandacht bereid is en afkomstig is van een bedrijf die op eerlijke manier met voeding omgaat. Het eten voedt beter als je rustig en ontspannen hebt kunnen eten en dankbaar kunt zijn dat je de keuze kunt maken tussen zoveel lekkere smaakvolle producten. De film ‘How to cook your life’ illustreert dit op een prachtige manier.

De algemene richtlijnen passen wat mij betreft perfect bij natuurvoeding: vers, seizoensgebonden, biologisch, (overwegend) vegetarisch, onbewerkt en beperkt zuivelproducten. Daarnaast spelen kruiden een cruciale rol, met name met betrekking tot het bevorderen van de gezondheid. Het Ayurvedische kruidenboek van Deepak Chopra is hierbij een must. Het beschrijft de rol en de werking van kruiden binnen de Ayurvedische traditie.

De dosha’s zijn uniek voor het Ayurvedisch voedingssysteem. Deze geven houvast en verdere verdieping met betrekking tot eten: Eten is niet voor ieder mens hetzelfde. Dit vind ik een verrijking ten opzichte van de natuurvoeding zoals we die tot nu toe hebben gehad: Niet iedereen reageert hetzelfde op bepaalde voedingsmiddelen: Over het algemeen reageert een Vata type veel heftiger op voeding (en medicijnen) in vergelijking met een Kapha type.


Het unieke van mensen en tegelijkertijd de overeenkomsten ten aanzien van voeding in de algemene voedingsrichtlijnen en de dosha’s boeien me. Ook ten aanzien van de voedingsadviezen kan ik me goed vinden in de Kapha beschrijvingen.
(Bijvoorbeeld) ik …

  • eet graag ’s middags de warme maaltijd,
  • eet graag gekookt voedsel,
  • ben matig met rauw voedsel,
  • mis brood in mijn menu niet,
  • heb voorkeur voor zoete producten (wat me vaak niet goed bevalt),
  • ben liefhebber van pittig en kruidige gerechten (zoals bijvoorbeeld gember en peper),
  • heb de neiging om te veel te eten,

De manier waarop met voedsel wordt omgegaan binnen deze tradities doet recht aan de complexiteit en de eenvoud van voeding die ik zelf ook ervaar. Voeding als onderdeel van het leven en de natuur. Voeding als wetenschap die verder reikt dat calorieën, spijsverteringssystemen en functionaliteit.

Voeding als een niet te begrijpen eenvoud.

Een mooi alternatief voedingssysteem! Ik sta pas aan het begin! Ik wil heel graag nog een keer een voedingsadvies van een Ayurvedisch voedingsdeskundige. Het boek van Deepak Chopra (en andere Ayurvedische kookboeken) wachten nog om (uit)gelezen te worden. Verder staat een Ayurvedische massage ook hoog op het verlanglijstje!

To be continued dus …



Bronnen:
www.rishis.nl 
www.natuurdietisten.nl
www.agniveda.com
www.ayurveda-nederland.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten