woensdag 1 december 2010

Portfolio les 5

Hert, tijger of olifant?















We hebben het over alternatieve voedingssystemen ... een bijzondere invulling van, in meer of mindere mate, natuurvoeding. Ik ervaar de voedingssystemen als aanvulling en inspiratie. Goed om kennis van te hebben om je te kunnen verplaatsen in de voedingsgewoonten van een ander en als inspiratie om zelf na te denken en uit te proberen.

Ayuvedisch spreekt me het meeste aan. Ik denk vanwege de insteek dat voeding onderdeel is van een (spirituele) levenswijze (Ayuveda betekent in het sanskriet 'wetenschap van het leven'). Ook heb ik meer met de Indiase traditie in vergelijking met de Japanse of Chinese. Ik wil dan ook zeker iets meer hiervan weten en uitproberen.

De individuele benadering binnen de ayuveda, maar ook binnen de andere oosterse voedingssystemen spreken me aan ... je moet immers zelf bepalen wat bij je past. Het is heel makkelijk dat ‘iemand’ (bv het voedingscentrum) je vertelt hoe en wat je moet eten … ik denk dat eigen verantwoordelijkheid en bewustwording de sleutel is tot goede (bij jou passende) eetgewoonten.

Het testje in de les is erg verhelderend. Hierin wordt bepaald hoe de verdeling is tussen 'hert', 'tijger' of 'olifant' constitutie. Deze verdeling biedt richtlijnen voor passende voeding ...
Grappig, en vooral herkenbaar, om te zien dat het erg bij een olifant past om heel pittig te eten …

Rust past voor mij ook bij de dag. Rust bij het proeven, het opnemen van informatie en de interactie met mijn klasgenoten. Maar ook rust wat betreft het 'wat moet ik nu met dat eten' ... het zevenstappenplan en de driegeledigheid zijn in de praktijk ff geparkeerd. Ik probeer vooral goed naar mijn lichaam te luisteren. Natuurlijk wel met alle kennis, ervaringen, inzichten en smaaksensaties die ik in de les krijg aangereikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten