zaterdag 11 december 2010

Portfolio les 6

Een joint in de morgen
Een dag zonder zorgen ...

Deze wijze raad krijg ik mee op het station in 's Hertogenbosch deze morgen. De meneer die me dit vertelt is vast niet op de hoogte dat we het vandaag over eten en verslaving gaan hebben....

Kan eten dienst doen als bron van energie en vreugde?
Of kost het energie en (te) veel tijd?

Uit de stilte en de aandacht tijdens de bereiding en het eten kunnen mooie dingen komen is de mening van onze docent. Zo ervaar ik het koken ook, heerlijk tot rust komen tijdens het bereiden van voedsel.
Wat eten betreft kan ik hier nog wel wat in leren ... hoe zorg ik ervoor dat ik met dezelfde rust eet, kauw en proef .... ?!!

Eten als vreugdemoment ... of als verslaving

Vandaag wordt suiker als zoetmiddel of zoetstof wordt besproken. De strekking van het verhaal ... zoveel mogelijk achterwege laten. En als het dan toch moet, dan volwaardige, ongeraffineerde suikers. Hoe moeilijk kan het zijn ;-)

De behoefte aan suiker lijkt veelal een zoektocht naar een vreugdemoment ... de aanmaak van serotonine in de hersenen. Helaas zorgt de inname van suiker niet direct voor een serotonine aanmaak ... een goede combinatie van goede vetten, volwaardige koolhydraten en zonlicht (vitamine D aanmaak) zorgen voor de serotonine aanmaak.

Tevens zorgen geraffineerde suikers vaak voor een te snelle stijging van de bloedsuikerspiegel.
De bloedsuikerspiegel is een fascinerend en complex fenomeen; het lichaam heeft mooie mechanismen om de bloedsuikerspiegel te reguleren. De snelle stijging wordt snel teniet gedaan ... dit kost echt wel behoorlijk wat energie. De reactie van het lichaam, de aanmaak van insuline, zorgt voor een lage bloedsuikerspiegel ... een situatie die 'makkelijk' op te lossen is door weer suikers of koolhydraten te gaan eten ... enz enz

De kunst is dus op zoek te gaan naar koolhydraten/ suikers die de bloedsuikerspiegel niet te snel laten stijgen (volwaardige koolhydraten/ ongeraffineerde suikers), maar wel de serotonine aanmaak mogelijk kunnen maken ... voedsel als bron van vreugde ...

Moe, voldaan en koud ga ik weer richting huis ... toch geen suikerdippie zeker (van het 'grand buffet' van 20 zoete gerechten)?

De boeken wakkeren mijn hebberigheid en honger naar informatie toch wel weer aan ... Gewoon verder lezen en studeren. Dat gelukzalige gevoel komt (blijft?) wel ... uit de boeken of uit het eten.
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten